Enkeltje zuipschuit

Mijn Niva is nogal dorstig. Dit bleek al op de weg van Frankrijk naar Nederland. Ik heb op die 765 Km, 6x getankt. Maar toen hing er een zware trailer achter de auto en was de rit ,zeker het eerste deel in Frankrijk, behoorlijk heuvelachtig.

Maar goed. Uiteindelijk in Nederland met hoofdzakelijk snelweg kilometers kwam ik niet veel verder dan 200 KM op een volle tank. Nu is de tak in de Niva ook niet heel erg groot. Er gaat per tankbeurt maximaal €40 benzine in. Na de rit rond Resel heb ik op het Belgische Niva forum eens rondgevraagd wat de andere eigenaren van Lada Niva’s met een 1600 motor voor actieradius hebben. Diverse antwoorden mar hoofdzakelijk meer kilometers dan die ik haal. Vervolgens eens bij Jan (van het forum) nagevraagd waar ik zou moeten beginnen met het verbeteren van het verbruik. Beginnen met het afstellen van de kleppen en de ontsteking was zijn reactie. Dit heb ik vroeger bij mijn brommers vaak genoeg gedaan. Bij de Lada vond ik dit toch iets spannender. Opzoek naar hulp dus. Uiteindelijk Bart gevraagd of hij er ervaring mee had. Bart. Bart heb ik digitaal ontmoet op het Belgische Niva forum. In levende lijve heb ik Bart (en Judith) ontmoet tijdens de Snowball Run in de buurt van Reusel.

Zaterdagmiddag had ik een afspraak in Rheden. Het weer was goed en het was lekker rustig op de weg. De Niva van Bart en Judith was snel gevonden in Rheden. Bart had de benodigde onderdelen via een site in Hongarije besteld en binnen gekregen. Niva in de garage gereden en sleutelen maar.

We zijn begonnen met het verwijderen van het kleppendeksel. Dit was redelijk eenvoudig te doen en al snel begon Bart met het afstellen van de kleppen. Dit bleek geen overbodige activiteit. Te strak of te los. Alle 8 kleppen heeft hij nagelopen (de laatste heb ik geprobeerd maar dit bleek lastiger dan gedacht. Kleppendeksel weer gemonteerd en de auto even gestart om te testen of hij het nog doet. Als een zonnetje!

IMG_5365

Vervolgens de ontsteking afgesteld. Hier heb ik alleen maar toegekeken hoe Bart te werk ging. Bere interessant maar net iets te specialistisch werk. Nog even een testrit gemaakt en even vergelijkend waren onderzoek gedaan door ook nog even een ritje te maken in de Niva van Bart en Judith. Al met al een hele leerzame en gezellige middag en toen naar huis.

De Niva rijdt als een zonnetje. Deze week nog even het luchtfilter vervangen en dan nog eens precies testen hoe het verbruik nu is.

Ben benieuwt.

Reageren is op dit bericht helaas niet mogelijk.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Dit bericht is geplaatst op 15 april 2013 om 20:09.