Pech met pasen

Afgelopen zondag, toen het hele gezin uiteindelijk in de Lada zat, kreeg ik het gevoel bij het stoplicht dat de koppeling anders voelde dan normaal. In plaats van richting snelweg, voor de zekerheid maar even rechtdoor gereden. Niet veel later werkte de koppeling niet meer. Zonder koppeling maar weer naar huis gereden en hele circus naar de andere auto verhuisd.

Tussen het eieren zoeken door met m’n gedachte bij de koppeling van de Lada geweest. Het manual uitvoerig bestudeerd en want rondgevraagd op het forum en via de mail. Eind van de middag onder de auto gekeken en ontdekt dat de onderste koppelingscilinder lekkage vertoond.

Wat volgde was een zoektocht (online) naar de vervangende onderdelen. Aanbod genoeg maar natuurlijk maar leveren met pasen ho maar :-). Mailtjes rond gestuurd naar de dealer, Jan, Bart en zelfs de leverancier in Duitsland. Uiteindelijk op dinsdag in IJsselstein geslaagd! De Leeuw had beide koppelingcilinders nog op zolder liggen :-). Ondanks dat alleen de onderste koppelingcilinder lek is vervang ik beide.

Dinsdagavond na het eten begonnen met het verwijderen van de hoofdcilinder. Dit ging voorspoedig. Daarna de auto opgekrikt en vanaf de onderzijde de lekke 2e cilinder verwijderd. Al doende leert men zullen we maar zeggen. Bij de inspectie van de lekker en de vervangende cilinder bleek er toch een klein verschil te zijn. De aansluiting van de drukleiding had een andere maat dan die op de nieuwe cilinder. Dat ging dus niet werken. Alles opruimen en woensdag hopelijk verder.

Vanochtend naar De Leeuw gereden (op de motor) en daar de lekke en nieuwe cilinder gebracht. Gevraagd of de met een “passende” oplossing konden komen. Of een andere drukleiding met een passende aansluiting op de nieuwe cilinder of een andere cilinder die gelijk is aan de lekke cilinder. Al voordat ik op mijn werk was bleek ik gebeld te zijn (telefoneren op de motor lukt nog steeds niet). De Leeuw (Ralph) bleek nog een cilinder op zolder te hebben liggen, en die paste wel! Gelijk na mijn werk langs gereden en de spullen opgehaald.

Vanavond na het eten verder gegaan waar ik gister gebleven was. De nieuwe cilinder aan de drukleiding vastgemaakt en daarna samen onder de auto gemonteerd. Dit ging redelijk voorspoedig. Toen alles weer in elkaar zat, begonnen met het vullen van het systeem. Ik had op aanraden van Ronald Brak bij de apotheek een injectiespuit gehaald. Dit om de lucht uit het systeem te verwijderen door de olie vanaf de onderste cilinder terug in het systeem te spuiten. Met een beetje pompen met het koppelingspedaal is het geheel weer op druk gekomen en had ik weer een werkende koppeling. Weer een geslaagde eerste keer! De motor was wel weer leuk vandaag maar morgen weer lekker met de Lada op pad!

IMG_5343 IMG_5349 IMG_5352

Reageren is op dit bericht helaas niet mogelijk.

Reacties

Nach mehreren Anlaufen hatte dann mein Lada-Handler einen neuen Niva da, der fur die Probefahrt eine rote Nummer bekommen hat.

Reactie door Hosting op 12 december 2016 om 05:30
Dit bericht is geplaatst op 3 april 2013 om 21:57.