Snorkel gemonteerd!

12 april was het zover. 4 maanden na de aanschaf van de 3 snorkels in China was het tijd om ze te gaan monteren.
We hebben uiteindelijk met z’n 3-en afgesproken bij Bart en Judith.

Aangezien de Niva van Judith vooraan stond zijn we daar begonnen. Uitgetekend waar de snorkel komt te zitten en vervolgens daar weer een masker van gemaakt. 4x alles getest voordat het punt daar was. De slijpschijf moest in de motorkap.

Bart had besloten om het stuk pas klaar uit te slijpen. Ik zelf heb gekozen om de randen om te vouwen zodat er een ronde rand ontstaat die volgens mij sterker is.

IMG_9298 IMG_9330 IMG_9302

Nadat we we een goede mal hadden was het ook makkelijker om met mijn Lada aan de slag te gaan. Niet te lang twijfelen, boor erin en daarna de slijptol. Al met al ging het best voorspoedig en al snel konden we passen met de klep dicht. Uitermate content met de vorm van de snorkel. Hij loopt mooi met de carrosserie mee ziet er stock uit. Alsof hij er standaard op hoort.

IMG_9294 IMG_9295 IMG_9341

Bart had enorm zijn best gedaan op een lunch met gebakken eieren, zeer geslaagd.

Nu was het tijd om te kitten. Ik had bij de Brezan een kit gekocht die flexibel bleef en bestand was tegen trillingen. De lak licht opschuren waar de kit moest komen en een dikke klodder op snorkel aanbrengen. Je kunt het maar 1x fout doen dus voorzichtig de snorkel geplaatst en met ducktape vastgezet.

Nu de motorkap nog afwerken. Schuren, primer erop en spuiten maar. Tijd voor een biertje 🙂

Djonnie had ervoor gekozen om net als Bart de kap in 1x pas te slijpen. Heel precies en meerdere keren nog een stukje bijschuren maar uiteindelijk was ook hij tevreden.

IMG_9307

Nu moest alleen de snorkel nog op het luchtfilterhuis gemonteerd worden. Bart zou dit op een later moment doen bij de montage van zijn nieuwe lichtfilterhuis. Bij mij was het redelijk eenvoudig. Het eindstuk met de winterstand verwijderen en vervolgens een tussenstuk klussen om de buis van de snorkel mooi aan te sluiten op het luchtfilterhuis. Vastzetten met wat parkers en ducktape en klaar.

Bij Djonnie zat de inlaat van het luchtfilterhuis op een andere lokatie. Namelijk midden voor terwijl het bij mij en Bart aan de rechter zijkant zit. Ook was de inlaat bij Djonnie anders van vorm, maar samen met de bijgeleverde rubber ring was de buis ook eenvoudig te monteren.

En toen was het tijd voor een proefrit. Bart heeft ons de veluwe laten zien en vlak bij de Posbank hebben we de Niva’s naast elkaar op de foto gezet. Een mooie rit en een mooie afsluiting van een geslaagde klusdag.

IMG_9314

Reageren is op dit bericht helaas niet mogelijk.

Reacties

There’s talk of the car being sold in India, and if that happens Lada could be persuaded to make right hand drive Nivas again, but the car’s left hand drive set up didn’t bother me much, partly because it’s easy to see out of and with square corners, place on the road.

Reactie door Virtual server op 16 oktober 2016 om 03:12
Dit bericht is geplaatst op 22 april 2014 om 21:24.